Харакири 1 или за програмата по литература за 11. и 12. клас

Ако искате да си направите харакири, захванете се да изучавате българска литература по програмата за т.н. „ГОРЕН“ курс. Подчертавам „ГОРЕН“, защото има и „ДОЛЕН“, което неимоверно дразни някои хора, които приемат това определение като лична обида. Тяхна си работа.
Каква е връзката между харакири и програмата по литература в т.н. „ГОРЕН“ курс? Най-пряка – темата за смъртта. Ето и самата  Учебна програма по литература за ХІ клас – задължителна подготовка. За да не се лутате из разни стандарти, ядра, компетентности и прочие, ще направя кратка извадка, която надали по какъвто и да било начин би накърнила интересите на МОМН. Не мога да не отбележа, че за Министерството на образованието се търсят все по-благозвучни абревиатури: МОМН! Как звучи само! Ето и извадката:
“ Стандарт 4:
Познава развитието на българската
литература като част от европейския
литературен процес и националната
обществена и културна история (според
програмата за учебно съдържание на първо
равнище).
Очаквани резултати
Ученикът познава:
1. Българската литература до
Освобождението, представена със следните
автори и творби:
1.1. Христо Ботев
Лирика:
„Майце си“, „Към брата си“, „Делба“, „До
моето първо либе“, „Елегия“, „Борба“,
„Моята молитва“, „Хайдути“, „На
прощаване“, „Хаджи Димитър“, „Обесването
на Васил Левски“
Както забелязвате, първото стихотворение от Христо Ботев, което е в абсолютното начало на корпуса от текстове, предвидени за изучаване, е „Майце си“. Последните два стиха визират именно смъртта :
…пък тогаз нека измръзнат жили,
пък тогаз нека изгния в гроба!
Какъв кеф:  измръзват жили, изгнивам в гроба…!!! М-м-м-м! Това е и първото публикувано стихотворение на Ботев в лето 1867 . Самият поет, да си припомним, е роден на 25 декември 1847 г. или на 06.01.1848 г. по нов стил. И в творбата намират отражение преживяванията на един младеж, който не е навършил и 20 години. Каква по-благодатна тема от тази за смъртта, представена като поанта на поетическите размисли!
Разбира се, в тези редове има голяма доза спекулативност, защото темата за смъртта не е основна в този текст на Ботев. А и цитираните два стиха не са нещо повече от ефектен речеви жест, който може да бъде „преведен“ като „Пък тогава да става каквото ще! Мен вече нищо не може да ме уплаши, защото аз ще съм постигнал съкровената си мечта!“ Въпросната съкровена мечта е възстановяването на хармонията между героя и неговия родов свят. Хармонията е била нарушена, връзките с рода – прекъснати, това предизвиква неимоверно страдание, което пък ражда копнежа за възстановяване на нарушените връзки. И когато хармонията бъде възстановена, тогава: „…пък тогаз нека измръзнат жили,/ пък тогаз нека изгния в гроба!“
Това, което привлече нашето внимание, е начинът на реализация на речевия жест – чрез образа на СМЪРТТА! Какво толкова, ще кажат мнозина! И ще приведат куп аргументи, с помощта на които да докажат колко естествено е да се появи именно мотивът за смъртта: исторически контекст, социо-културна ситуация, мирогледни и емоционално-психически особености на поетовата личност и т.н., и т.н. Да не забравяме и казаното от д-р Кръстев за „онзи чуден копнеж по смъртта“, който е така характерен за Ботевата поезия…
Да, всичко това е така, вярно е! Но! Когато д-р Кръстьо Кръстев коментира Ботевата поезия, не е на 16-17 години, на колкото са съвременните единадесетокласници! Днешният исторически и социо-културен контекст е на светлинни години от времето на Ботев! А дали мирогледът на днешните младежи се покрива с Ботевия? И доколко поривът на неговия лирически герой към смъртта, към саможертвата реално би развълнувал днешните младежи?
Днес тръгнахме от началото, от „Майце си“, което не е най-типичното Ботево стихотворение. А какво остава за другите?!

1 Response to “Харакири 1 или за програмата по литература за 11. и 12. клас”


  1. 1 Niki август 26, 2010 в 6:56 am

    Ето един класически пример за злостна критика и нихилистично отношение към българското! Срам за такива самозванци! Направи си харакири, тъпанар и безродник!


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s





%d bloggers like this: